torsdag, april 14, 2011

Hej Gubbvad

 
Det var ett tag sen mina Gubbvader gav sig tillkänna. Jag har ju haft mina kroniskt livströtta knän att försöka dupera dom sista åren men idag jävlar i mig. Var lite sen tillbaka från Putikslunchen efter en lite dyrare håravskalning och i backen upp genom Kungsholms Kyrkpark sträckte jag ut det AspLövska mästarsteget. Förvånade tanter som såg på blev nog lite till sig i underbyxorna och det kändes lika bra som det såg ut tills det small till i ena vaden.

Hej Gubbvad!

Ikväll är det jag som tar en dubbel whiskey.
 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fan, du får inte skriva så, man ska ju inte asgarva åt en så trist grej!
Krya på dej!

Molson sa...

Efter att i onsdags morse lämnat miniknatere i vederbörliga utbilningslokaler sträckte jag mitt fina vänstra löparben över cyckeln. I denna rörelse krullar det till sig i vaden, det där kan inte vara bra tänkte jag. Cycklar till stationen utan problem. parkerar. Stapplar under stora smärtor till tåget, hinner precis. 40 min senare, tågbyte på Stockholmns central, 3.5 min från spår 3 till 11 vilket normalt inte är några problem. Hinner precis efter smärtsam och oestisk hoppning iblan morgonresenärerna. Hej Gubbvad.

AspLövet sa...

Jag tror att det är våren Molson. Man tragglar runt hela vintern och svär åt kylan men så fort det blir varmt och man börjar få för sig att röra på sig så jävlas livet tillbaka.

VJ-löparn sa...

Tycker era historier bekräftar min teori om dåliga signalbanor ner till vaden bekräftas. Ni är antagligen stela i bakmusklerna (cykel, backgång). Signalerna stryps när ni cyklar eller går kuperat vilket tar hårt på ändmusklaturen. Då stryps signalbanan och poff, vaden svarar med att krampa. Stretcha mycket bak i flera månader, käka magnesium, kalcium, undvik cykel/backlöpning om ni inte har all tid i världenatt stretcha.

Molson sa...

Man får tacka för konstaterande rådgivning, frågan är bara om man skall börja strecha eller eller förlika sig i det faktum att livet jävlas tillbaka. Idag avverkades sträckan spår 3 till 11 på 2 min utan problem.

AspLövet sa...

Säg inte så VJ-Löparna... Jag som precis tänkt dra igång MTB-säsongen och Putikstrappans 116-helvetessteg kommer jag ju aldrig undan.

Fast det där med sätesmuskeln har jag varit inne på förut. Problemet när man brottats med skador under flera decennier är att man provat så mycket att hälften har man glömt bort.

VJ-löparn sa...

1 Timme cykling ger två timmar stretch/dag...:) i en månad och sedan underhållande stretch resten av livet. Oddsen kunde sett bättre ut.:) Dags att uppfinna stretchingpillret AstraZenica

Vetskapen om hårt arbete håller oss dödliga borta från att bli världsmästare.;-)

Anonym sa...

Förklara det där med cykling igen - ökar det risken för Gubbvad?

Är i och för sig inte förvånad. Har precis börjat cykla till jobbet för säsongen, tränade grabbarna i fotboll i söndags och BANG, mitt i en övning smäller det till i foten utan att jag gör något märkvärdigt....

Zeb Macahan

VJ-löparn sa...

Cykling ökar inte risken för gubbvad utan alla fysiska aktiviteter där du använder den stora sätesmuskeln(?). Just vid cykling, kuperad löpning eller där man kör fort/ryckigt där man också anstränger den är risken större att man blir stel/blockerad.
Många som får gubbvad upplever att det inte är ngt problem att cykla och det är nog sant men då använder du troligen inte den krampade muskeln men du blir inte mjukare i "rompan" vilket är lösningen på problemet. Du måste få igång signalerna till den del av vaden som ej fungerar.
Helt ovetenskapligt men de ggr jag fått kramp/låsning så har det tagit 1-2 månader innan jag varit helt symptomfri och det har krävt många timmar stretch + att första veckorna har det inte hjälpt ngt men sen släpper det mer och mer.
Jag har faktiskt någon gång fått känningar när jag cyklat men de ggr det smällt till är vid löpning.