tisdag, maj 04, 2010

Vad blir det för vikt?

 
Det är en jäkla vikthysteri i skobranschen som har smittat av sig på utövarna. Nu är det bara gram och våtvikt som gäller på skor. Den ena skotillverkaren lovar mer än den andra. Eller mindre i detta fall. Mindre vikt. Mindre motstånd. Mindre hållbarhet. Men mera pengar kostar det mindre.

Jag beslöt mig för att göra en helt vetenskaplig viktundersökning i Putiken. Vilken är den lättaste skon och håller tillverkarna vad dom viktlovar?

Notera att jag svär mig fri från kvaliten på Putikens våg men om inget annat så borde differenserna mellan skorna vara korrekt. Varför jag säger så är att en mycket populär sko som heter vad den väger (212gram) inte var i närheten av den vikten. Det är stl UK8 som vägts och mest nyare modeller men några gamla som referensvikt är med.

- ODUBBAT

227 gram - Icebug Celeritas
237 gram - Inov8 X-talon 212
275 gram - Salomon Speed Cross II
291 gram - Inov8 Mudroc 280
299 gram - Inov 8 Roclite 315

- DUBBAT

268 gram - VJ Bold
278 gram - Inov8 Oroc 280
289 gram - VJ Supra
290 gram - VJ Sarva Xero
294 gram - Icebug Spirit
304 gram - Jalas X20
331 gram - Inov8 Oroc 340
335 gram - VJ Falcon
342 gram - VJ Integrator
343 gram - Jalas Jukola
345 gram - Icebug Sisu
346 gram - Jalas Black

Se där...

Den feta är den lättaste.

Det borde ju innebära att även jag är lättfotad

På alla sätt och vis.
 

5 kommentarer:

Daniel sa...

Då valde man rätt sko alltså! Om det nu är lätt som är rätt.

Jag vill också passa på att hälsa att jag är mycket nöjd med mina Celeritas som jag köpte i putik. Även sulorna var riktigt sköna, de är värda varenda extra gram.

AspLövet sa...

Jag säljer bara rätt skor. Går det illa har man bara sig själv att skylla.

Molson sa...

De du sålde till mig var snabba, orienterade säkert gjorde de också.

Håkan Dahlgren sa...

Kommer putiken att saluföra Inov-8´s nya terrängsko X-talon 190 och håller de den utlovade vikten?

Kommer nog isåfall in och testar; de kanske är bredare än 212-orna som tyvärr var för smala för mig.

AspLövet sa...

Jag har inte tagit beslut om X-Talon 190 ännu. Problemet är att Mudracing som säljer Inov8 i Norden inte har den i sitt sortiment så enda chansen att få tag på den är att göra en preorder nu och en leverans till våren men sen ingen chans att fylla på. Inte riktigt bra sätt att ha skor i butik på.