tisdag, februari 09, 2010

03:45 [tisdag]

 
Vaknar. Det är mörkt och klockslaget i taket blinkar rött. Varför blinkar klockan hann jag tänka en stund innan jag insåg att det var jag själv som blinkade. Kan inte somna om. Bor i en liten stressbubbla just nu. Hade jag en nål skulle jag sticka hål på den men det är rätt skönt här inne. Katastrofen ligger som en ytspänning på bubblan och det är både skrämmande och upphetsande på samma gång. Inser att om jag bara överlever april kommer jag komma ut som en ny människa i maj. Blästrad och klar för nya stordåd. Men när jag ligger i mörkret ser maj avlägset ut. Provar att vinka till maj men får inget svar.

Våndas lite och drar täcket långt upp under hakan. Ligger pyrt till med banläggningen för Grymnatta. Banorna vill inte komma ur mig. Började med dom långa hårda banorna men fick inte till något. Inser att oavsett vad jag skvalpar ur mig kommer det gnällas. Gick sen över till ungdomsbanorna men det ska vara så mjäkigt enligt alla normer. Tydliga stigar och inga svårigheter och inga vägval och inget som kan göra dom lite vilsna och lite ledsna och lite jag vet inte vad. Vände på kakan och la en H80-bana. Där fick jag till det. Kort, hårt och svårt. Ler litegrann åt alla resultatlistor där H80 brukar hamna överst. Före elitklasserna. Minns att det brukar gnällas på det fenomenet men jag tycker tvärtom. Är det några som ska hyllas och premieras är det våra gamla gubbar och tanter. Inte fan har juniorer och seniorer som springer omkring i färgglada funktionskläder och i fjäderlätta skor bevisat något ännu. Att springa en medeldistans på en sönderredovisad närkarta kan aldrig mäta sig med 2mila-bana på ett grönsaksblad. Förmodligen cyklade dom ut till tävlingen också på den tiden det begav sig. Och sprang i kortbyxor och skjorta. Skjorta vill jag också springa i. Kanske blir det redan i år. Har nämligen halvt om halvt lovat att springa ett lopp i H40 under året. Hur fan det nu ska gå till. Har i min stressbubbla insett att träning för 2010 kommer vara lika förekommande som näringsrik kost. Men om det blir av så ska mina kroniskt inflammerade knän och gubbvader få dela utrymme med en skjorta. Rutig.

Går upp och kissar. Ser att det är vinter utanför. Fortfarande. Kissar lite till. Vad fan! Har jag prostataproblem eller? Tittar ut. Ingen förändring. Går och lägger mig igen. Kan inte somna om. Räknar till 12 sekunder. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Om och om igen. Somnar inte. Blir heller varken hängd eller hänger själv. Jag ligger ner och väntar.

När jag väl somnar ringer klockan.
 

5 kommentarer:

Molson sa...

Läge för lite avkoppling kanske. Var ute med broder Liga och noterade att SATOR gör ett besök för spelning i Universitetsstaden nu om lördag. Lokalen ligger i anslutning till stationen, serverar öl och du har varit där förut.

Moon sa...

På tal om kissa (pissa heter det för fan, idiot). Var på en av dassen på oringen, skulle pissa, var klar, men då hade säkert 3-4x 12-14åringar tömt varsin liter (brandslang) och var klara före mig!! Va i helvete, har vi mer i blåsan eller är det prostatan? Pissar ungarna läsken eller är vi så j-a bärsbedövade så det tar längre tid eftersom våra pissmuskler är bedövade ???

AspLövet sa...

Sator vore nostalgiskt fint att få återse. Som vanligt står annat på schemat. Trist.

Molson sa...

Tur för mig att du hade annat på schemat, de hade även jag.

dalis sa...

Räkna från 300 till 0 men hoppa över så räkna 297 294 osv. Då SKA man somna innan man hinner till 0!
...inte för att jag gjorde det.