måndag, oktober 05, 2009

Ambivalenta kunder är bäst

 
Min avsikt är inte och kommer heller aldrig vara att hänga ut kunder här utan hellre hylla såna som förgyller min vardag. Om det kommer till smutskastning och kränkningar så är det alltid jag själv som står i spottlinjen. Nåja. Idag träffade jag i alla fall på världens bästa kund. Klockan 2 minuter i stängningsdags öppnades dörren till putiken och en medelålders man hälsade sig själv välkommen med orden.

"Vilken tur, jag trodde att du hade hunnit stänga"

Han behövde ett par orienteringsskor att löpa i även om han inte själv var orienterare. Efter ca 15 minuter hade han ringat in den skon som passade bäst och därefter vidtog 15 nya fantastiska minuter där jag bara, hängandes över putiksdisken, fick njuta av ett skådespel. Han ömsom trippade och ömsom joggade fram och tillbaka på den mjuka golvmattan mumlandes för sig själv.

"Mmm... det blir nog bra... kanske man skulle slå till... mmm... känns bra dom här... man borde kanske passa på... när man ändå är här... mmm... dom här passar... fast... man skulle ju vilja prova hemma också... mmm.. fast med dubbar törs man ju inte springa på parkettgolvet hemma... mmm.. det får nog bli dom här... mmm... mmm.. Jo... dom sitter nog bra... mmm... kanske man skulle slå till... mmm... jo... jag borde kanske ta dom här... mmm... man vill ju inte förhasta sig... mmm... nej... eller... jo... det får bli dom här... mmm... jag slår till...


När han betalat och gått stod AspLövet kvar och tittade ut i höstmörkret med ett "mmm" på läpparna.
 

Inga kommentarer: