tisdag, september 15, 2009

På en banläggares näthinna

7 kommentarer:

Boffe sa...

Det där är INTE ett jävla stenröse. Jag känner att jag måste vara lite messerschmitt här, detta är verklig kultur.
Det vi ser på bilden är ett mycket fint exempel på en gränsmarkering, ett sk Femstensrör. I mitten vilar Hjärtstenen. De fyra stenarna utanför Hjärtstenen kallas biliggare och med hjälp av deras form och placering relativt Hjärtstenen kan gränsens vidare sträckning utläsas.
Var är fotot taget? Vilken karta?

AspLövet sa...

Boffe>> Var det jävla stenröset befinner kommer visa sig imorgon när klubbens nattlöpare ska försöka hitta dit.

Karta från den tävlingen kommer kanske redan imorgon kväll på just den här avkroken.

P.S Ett av dom vackraste jävla stenrösena jag stött på och tack för kulturbeskrivningen, den var ny för mig.

Liga sa...

BOFFE har helt rätt. Som lantmätare blir man rörd ända in i själen av detta praktexemplar till gränsmarkering. En titt på registerkartan visar dock att det inte finns många aktiva gränser i området. Kanske traktgränsen mellan Upplands-Bro Kvarnnibble och Håtuna... Det mesta av markerna verkar dock tillhöra Håbo Häradsallmänning. //gräns-nörden

AspLövet sa...

Liga & Boffe (låter som två knarkarpolare):

Ni ser gränsröset på Natt-KM kartan jag lagt upp. Till höger (i löpriktning) om strecket mellan 6:an och 7:an

knark-Liga sa...

Då är det nog församlingsgränsen mellan Håtuna och Håbo-Tibble som det jävla röset markerar...

Ingmar sa...

Som av en händelse kom den kungliga Korsholms-nytt tidningen (Österbotten) med en stort uppslagen artikel om just femstensrösen, såååå, vi är inte sämre på andra sidan pölen.
http://81.209.23.68/Newsmedia/PDF/knytt/knytt_5_09.pdf

AspLövet sa...

Ingmar>> Se där. Det där jävla Österbottniska röset var om möjligt ännu vackrare. Och på det lite kommunfejd. Det gick hett till på danserna efter det där beslutet kan jag tro.