lördag, september 19, 2009

Analys Natt-KM

Vid målgången på Natt-KM bad jag H21-löparna (6 st) att rita i sina vägval på långsträckorna. Nu blev det lite schematiskt där i mörka skogen när trötta hjärnor kladdade ner sina bläckstråk så man får ta exaktheten med en nypa salt. Bommarna som syns är heller inte helt korrekta (många är inte ens med) och sen har jag lagt in detta lite grovt så det är mest en inblick i vilka stråk dom valde.

S-1
Ettan borde kanske flyttats lite för att få rakt på som alternativ. Alla utom en valde vänster och det hade nog blivit vänster för min egen del om jag sprungit. Inte helt lyckad sträcka vägvalsmässigt.

1-2
En löpare väljer vägen söderut, övriga har gått rakt på i lite olika stråk. In mot kontrollområdet tappar några kursen och bommar bort onödig tid. Själv hade jag valt rakt på och siktat in mig mot höjdpartiet, med gränsröset, mitt på str 6-7. Därifrån noggrann kompass.

2-3
Kort avlastningssträcka som delade upp löparna på vänsterväg och rakt på.


3-4
Här har alla valt höger om strecket och berget mitt i stormossen. Sen har det bommats rejält när dom kommer in i det sönderskurna partiet. Ingen valde det alternativ som jag själv hade föredragit på natten. Vänster om mossberget och sen rakt fram till mosssen/bergskanten som enkelt ger dig riktning rakt ner mot kontrollen. Svårare än så ska man inte göra det på natten.

4-5
Inga inritade vägval men banans svåraste kontroll. Den ligger i lite tätare skog och här bommade en löpare bort segen (Han låg ca 5 min före den slutliga segraren vid 4:an)

5-6
Två löpare går rakt på. Den ena tappar dock fotfästet om tillvaron och försvinner långt söderut. Övriga går ner mot vägen och hoppar av vid lite olika hållplatser. Eftersom man så här långt in på banan borde fått en uppfattning om bergens karaktär (otroligt öppna och löpbara) hade jag valt rakt på. Rakt på hela vägen alltså. Inga utsvävningar. Så bra är jag.

6-8
Inga inritade vägval men dom flesta går rakt på till 7:an. En löpare tappar dock kursen halvvägs och kommer ut på vägen. 8:an var bara en räkmacka för att servera slutsträckan.


8-9
Två löpare backar ut och pumpar den slalomsvepande skogsvägen runt söderöver. Gillar man väg så finns det även ett nordligt alternativ men ingen valde det. Övriga har gått rakt på och eftersom dom sprungit till ettan i det skogsområdet tänkte dom troligen som jag själv hade gjort. Rakt på är aldrig fel när skogen är så här jävla fantastisk.


Jag är rätt nöjd med banan som den blev. Några sträckor kunde kanske ha vägts lite bättre men som helhet blev den så som jag skulle vilja bli serverad en nattbana. Ingen jävla kontrollgödsling utan fokus på vägval, stråk och att hitta förenklingarna i den svarta septembernatten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

LGW: Jag gick rakt på till första.....

Saucepan sa...

Det som var så jävlas skönt med den här banan, och som AspLövet ska ha en eloge för, var att man slapp kontrollbögandet, dvs idel kortsträckor. Istället bjöds schyssta vägval som man kunde klura på sina Utanförstrecket löpningar.

Kommenater
4:an. gå rakt på och sedan vänster såg inte så bra ut om man granskade kartan. Dock så visade det sig under strecket dölja sig en släpstig som ledde genom grönrastret. Osch sankmarkerna var Tunga. Tror rakt på var bäst. För övrigt var det en svår kontroll som inbjöd till parallellfel på höjderna.

5:an ja svår som fan.

9:an. Tror fortfarande att höger runt var rätt okej. Efter att ha kört lite i grönrastret fick man intrycket att det hänt en del sedan den rekades. Köra rakt på kan vara kvitt eller dubbelt.

När kommer sträcktiderna?

Anonym sa...

LGW: Saucepan, ja rakt på mot kontroll 9 var ett rent h-vete första biten. Men sedan var det kanon fint ända fram till kontrollen. Har du sträcktid på denna sträcka?

Saucepan sa...

LGW>> Tyvär blev GPS-klockan kvar hemma så jag har svårt att redogöra både för sträcktider och vad som hände under irrfärden till fyran.
Zeke kanske har. Jag har typ 1,30 bättre än honom.

Zeke sa...

Ja, akta Er grabbar (LGW o Saucepan), för mina sträcktider... Det skulle nästan inte skrämt Ingemar Lagerkvist ens, på hanses tid! ;-)

Nä, zorry, inga str.tider från mig heller.

Löw1: Kanonkul natt-OL, håller me Sauce om att det var skönt o slippa ngn j-la kontrollplock ...
Nä, fint med rejäl natt-OL... o fast jag fick röset o tänkte som löw1 förespråkar på 1-2, så bränner jag ju duktigt från röset o in mot 2:an...Sauce e i kapp 6min däe o bommar ju han me! Illa!

Hursom:
Styggt bra lektion fick man av Löw1, bara o tacka o ta emot!