torsdag, augusti 27, 2009

DM har gått ett varv runt och återvänt

Jag såg att juniorerna på Kontrakurs är förvirrade över en gammal DM-karta. Där känner jag igen mig. I förvirringen alltså. Företrädesvis inte i just den tävlingen utan bara i största allmänhet. Nåja. I år får Stockholmarna köra Klassiska-DM i samma marker som 1996. Det kan dom gott ha. Själv har jag alldeles för god terrängkännedom för att ställa upp. Jag minns varenda steg jag tog 1996 som om det var igår. *ljuger*

Nedanstående text är förresten ett rent plagiat. Detta torde innebära att AspLövet just idag har gått ett helt varv runt. *vinkar till mig själv* Runt "vad" (gubbvad?) har jag dock ingen aning om.

"Just den här dagen för exakt 10 år sedan [not: 13 år i år] så sprang jag klassiska DM. Okej, kanske inte exakt den här dagen men det var ändå för 10 år sedan inom rimlighetens gränser. TC var vid Sundby strax utanför Kungsängen/Bro. Partiet ligger precis öster om det som användes vid Tiomila 2005. Jag sprang H21 och banan var rätt lång. Tomas Jonsson från Järfälla vann med drygt 4 minuter (85.49). Själv gick jag som en klocka fram till den 20 kontrollen av 23. Den sista halvlånga sträckan fram emot dom sista kontrollerna var bara en formalitet. Därför bommade jag 4-5 minuter på 21 kontrollen. Sån är jag tydligen. Nej, det är jag faktist inte. Bommar brukar jag hålla kort men det sket sig den här dagen. Hade jag inte gjort denna fadäs hade jag nästan varit topp 5. Nu kom jag 14 av 54. Inte tokigt men placeringen ingav ingen glädje överhuvudtaget. Den här dagen för exakt 10 år sedan, nästan."



7 kommentarer:

Daniel sa...

Förvirringen kvarstår.

Jag blir nämligen inte klok på att jag varken minns att jag sprungit tävlingen, än mindre varför jag inte ritat i hur jag sprang.

Men om svaret på frågan "Vem arrangerade?" är "Rotan" så skingras mina dimmor. Stämmer detta påstående?

Daniel sa...

Dessutom, du som säger dig nästan ha för bra terrängkännedom för att få springa, ge oss juniorer lite ledtrådar:
-Hur kommer årets H21-bana gå?
-Kommer vi också få kartbyte?
-Kommer vätskan som vanligt vara slut när vi eftersläntrare håller på törsta ihjäl efter nio km (och har fyra kvar att springa)?

Frågorna är många.

I PM ger de i alla fall ett par ledtrådar, det står att TC ligger 1 km nordost om Sundby, nära Gällövsta. Till start är det "2300m på stig, väg och skog på slutet."

AspLövet sa...

Daniel>> Jag kan råda bot på din arrangörsförvirring. 1996 arrangerade Rotebro Klassiska-DM på "våra" upplagda kartor.

Vad gäller dina andra frågor så är svaren:

- Den kommer att gå bort från starten och sen avslutas in till en målplats i absolut närhet till TC. (rätt säker på denna info)
- Nej *chansar hej vilt*
- Förmodligen. Om vi bara kunde rösta fram PS som enväldig vätska-suppleant inom SOFT så skulle vi kanske få ordning på detta problem.

PS sa...

Nej, jag har ju gett upp allt hopp och tar alltid med mig egen vätska i sådan omfattning att jag klarar mig nästan hur illa arrangöen än skött sina åtagande.
Nu i helgen tänkte jag dock inte ta med mig någon vätska eftersom jag anmält mig i handikappklass.

Moon sa...

Va det inte här man lubbade mila -81, tycker jag känner igen skiten?
Snö och elände var det, fy fan!

Anonym sa...

L33t!!! Du hade 13.37 på sträcka 20-21!!!

AspLövet sa...

Ja du förstå. Inte undra på att jag missade den kontrollen. Allt för konsten liksom. Långt före L33t var känt dessutom.