tisdag, juli 21, 2009

Till Skogs

"Det finns ett Sverige som är okänt för de flesta - Landet bortom allfarvägen. Det är skogarnas land, där blåa vatten glittrar och där vinden susar i höga furor. Det är ett land, som är värt att älska, värt att lära känna. Där är du fri, där finner du glädje, äventyr och hälsa" *


Jag hittade en broschyr som Svenska orienteringsförbundet gav ut 1957. Alltså långt innan AspLövet var född och ännu lite tidigare än den offensiva orienteringen föddes. Jag tittar på dom tidstypiska orienterarna på broschyrens framsida och försöker säkerställa vilken av dom jag är. En gång i tiden var jag nog den tävlande ynglingen i nedre högra hörnet men med gubbvader och ilskna knän förvandlades jag till mannen i övre vänstra hörnet. Toppluva på huvudet och måttlig fart i livet. Stämmer bra det. Det är väl bara det påklistrade leendet som inte passar in. Slutet på mitt liv ser vi sen i mitten där det plockas svamp. AKTA! Ta inte den giftiga flugsvampen! Puhh, det var nära ögat. Paret i trenchcoat eller den glada Norrbaggen som är på tur känner jag ingen samhörighet med.

I broschyren, som kostade 35 öre, kan man även läsa:

"Vill du vara mned och tävla ska du gå med i en klubb, som har orientering på programmet. Där träffar du glada och goda kamrater, pojkar och flickor med glatt humör och friska takter. De är alla bitna av orienteringen och det ska du också se att du blir. Fritiden blir roligare genom orienteringen och du blir friskare och gladare och starkare. Du anar inte hur kul det är att tävla i orientering.... och hur spännande sen. Varje gång gör du nya erfarenheter. Orientering blir aldrig något gammalt och vant."



* Passar bra in på Stockholm City Cup i Humlegården va?

Inga kommentarer: