söndag, maj 10, 2009

Leningrad

Igår kväll somnade jag till framför datorn. Efter en lång dag sa kroppen ifrån och utan större hjälp av alkohol slöts mina ögon medans min panna vilade mot skrivbordskanten. Jag skulle egentligen bara vila mitt tunga huvud några sekunder medans en minst lika trött dator jobbade men jag försvann bort i ett töcken. Jag vaknade till efter någon minut när den vassa skrivbordskanten började smärta påtagligt.

Detta fick mig hastigt och lustigt att minnas en episod från AspLövets karga liv.

1990 jobbade jag på Norsk Data och det året åkte min avdelning på konferens till Leningrad (sedan 1991 heter staden Sankt Petersburg). Vi åkte båt till Helsingfors och därifrån tåg till Leningrad. Jag minns bland annat att jag på tåget bytte till mig konduktörens tjänstehatt mot fyra Lapin Kulta. Vilket kap. Tyvärr har jag den inte kvar längre. Vi tittade även in på det svulstiga Eremitaget och gapade förvånat åt tomma affärshyllor som gjorde shopping omöjligt.

Men det jag minns allra bäst är middagen på den fina restaurangen. Maten var på gränsen till oätbar vilket i sig bara roade men det som oroade lika mycket som roade var att det enda som erbjöds i drycksväg var vodka. Ingenting annat. Varken med alkohol i eller utan. Efter mycket krångel och tjatande skakade restaurangchefen fram lite portvin. I det valet valde hela konferansgänget att hålla sig till vodkan. Någon som för vissa unga killar fick anade konsekvenser. En ung jobbarkompis som vi låter vara anonym bälgade i sig så mycket vodka till förrätten att när varmrätten kom in var han tvungen att vila sitt huvud på bordet och där och då somnade han. Min chef och en annan stadig kille fick bära hem honom till hotellet.

Själv nöjde jag mig med att bli lagom.

Man ville ju inte vakna upp naken på en rysk bakgata med en tom vodkaflaska upptryck på ett obehagligt ställe.

Inga kommentarer: