söndag, maj 17, 2009

Jävla skitcykel

Dagens MTB-runda som var tänkt att bli en 5-milare blev inte mer än 15 km. Trots ny slang i backdäcket drog jag på mig en punka efter 10km och bara 5 km senare lät det flappfloppflapp och sen var det tomt igen. Alla däcken har gått sönder där ventilen fäster i slangen så något skit är det med bakdäcket.

Förbannad och irriterad ringde jag efter bärgning och väl hemma kastade jag cykelskorna hårt in i förrådet och satte på mig mina slitna attackpromenadskor istället. Väl ute i skogen väste jag osammanhängade i ena mungipan och svor genom näsan. Bara för att så la jag även in korta sekvenser av lätt löpning för att jävlas med min kropp.

Till min stora förvåning så höll sig både gubbvader och inflammerade knän borta. Kanske är det så jag ska bli skadefri. Genom ett aggressivt beteende mot min egen kropp så att ingen del av mig törs sätta sig på tvären.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har haft samma problem. Fick höra att det beror på att däcket glider mot fälgen. Gör rent ordentligt så blir det strävt igen och ventilen håller.

AspLövet sa...

Jag lämnade in bakhjulet till dom som (förhoppningsvis) kan sina saker. Dom trodde att det kunde ha blivit någon vass kant vid själva fälghålet eftersom alla slangar uppvisade samma lilla snitt/bristning. Jag får se imorgon om dom löst problemet.

Förresten, borde inte fälgbandet (som är ganska nytt) förhindra att slangen glider, eller menar du ytterdäcket?

Anonym sa...

Däcket glider mot fälgkanten och drar med sig slangen. Eventuellt bytte jag för säkerhets skull däck samtidigt som jag gjorde ren fälgen med sprit så det skulle kunna vara däcket som ställde till det också.