torsdag, maj 07, 2009

Halvdan & Tobbe

Planen för dagen var att ta mig österut i kommunen för att hitta partier som lämpar sig för finåka på mountainbiken. Redan efter 5-6 km på dagens runda, vid Eggby, hittade jag min gamla avlagda kungatron. Jag satte mig ner en stund och låtsades ge order till mina undersåtar men när varken öl, kvinnor eller gycklare dök upp for jag vidare.



Efter en stund halkade jag in i Vallentuna kommun och letade finstigar i Oxbergen. Den enda stig som dök upp försvann fort och jag fick släpa cykeln en bit innan ett lite vackrare vattentorn dök upp framför mig. Nu kan inte jag min kulturhistoria men mina tankar for till Romariket. Öl, eget harem och en klase vindruvor kom som på beställning också upp i skallen.


Jag gav upp mitt Oxbergsförsök och vände åter in på en väg mot Gällsta. Invid den soliga vägkanten stod plötsligt en vacker runsten från 1000-talet. Runornas översattes till.

"Halvdan och Tobbe läto resa stenen för Udde, sin fader. Torbjörns son, Öpir ristade runorna"

Av texten lär vi oss två saker. Redan för 1000 år sen kunde man heta Torbjörn och kallas Tobbe. Tidlöst namn med andra ord. Dessutom finns det två runstenar i omgivningen resta till Halvdan och Tobbes minne. Jag antar då att Halvdan inte alls var halvdan.


Ett sekundärt mål med mina mtb-turer numera är att hitta ett billigare boende. Även om nu staten bidrar med lite småslantar är det inte fel att börja kapa kostnader i sin vardag. Tyvärr är det ju så att just boende är en pengasugande igel som man har svårt att värja sig mot när det ska till att betalas räkningar. Så efter det primära, träning och kultur, så letar jag efter billigt husrum. Idag hittade jag ett objekt som jag borde kunna hyra för en billig peng. Visst kan det bli lite trångt med fru AspLövet, 2 Miniknatare, hund modell större samt mig själv i stugan men lite får man kanske stå ut med i kristider. Lite enklare renovering kan behövas. Måla väggarna, sopa golvet, en dörr, glas i fönstren och en kokplatta men sen är man nog good to go. Dessutom är det bara att resa och staga upp dasset på baksidan så är det körklart. Vattnet är ju redan indraget i toan som ni ser.


Efter ett tag kom jag ut på den vackert slingrande Skålhamravägen som förde mig söderut. Trots otaliga försök att hitta skogsstigar förblev jag fast på asfaltsvägen. Efter vad som kändes som 15 minuter kom jag fram till Hagby Ekopark. Det är inte så fint som det låter. I anslutning till Hagby avfallsanläggning (Läs: soptipp) finns en enorm jordhög som jag gissar är den gamla soptippen som dom gömt under jordmassor. Runt den här högen har dom anlagt någon sorts träsk som gissningsvis ska locka till sig fåglar. Jag följde en grusväg som anlagts runt högen och på baksidan såg jag en potentiell väg att komma ifrån det brunsörjiga vattnet som lockade varken mig eller fåglar.

Jag bar cykeln ner för trappan och vinglade fram mot en lockande grusväg långt där borta på åkern. Tyvärr tog spångarna slut och framför mig hade jag ett 20 meter brett träsk som jag inte vågade ner i med cykel och allt. Jag fick istället balansera tillbaka på dom två brädorna, en meter över det skitiga vattnet, och försöka undvika glipan mellan brädorna som var i mått mätt ett mtb-däck.


Efter alla dessa missöden befann jag mig plötsligt långt hemifrån och fick bita i det sura livets läxa genom att nöta asfalt en lång jävla bit hem. Nästan 2 timmar och 37 km på cykeln senare kunde jag sjunka ner i en solstol på terassen och ta mig en belöningsöl. Adnams Bitter. Don till rätt person. Det var jag som sa det.

3 kommentarer:

hd sa...

Där vid norrsidan av ekoparken lyfte 2 havsörnar när jag passerade på en gryningstur i höstas.

Kaarle Kustaa sa...

Kunkku = Kungen
Punkku = Rött vin
Runkku = ?

AspLövet sa...

Hmmm.. utan att fuska genom internet drar jag till med 3 chansningar.

1. Masturbera? (Motivering: Namnet liknar det svenska "Runka")

2. Rugg-Uggla (Motivering: Även Kungen sänker sin raggningsstandard efter mycket Rödvin)

3. Brännvin? (Motivering: Det skiljer bara en bokstav från Punkku och R:et indikerar hårdare saker)