måndag, april 27, 2009

Retro (kanske en hel vecka)

Välkommen till AspLövets retro-vecka. På den här sidan ån kommer inget färskare än 1989 att diskuteras såvida jag själv inte bestämmer något annat vilket i sig torde innebära att det finns inga som helst riktlinjer över vad som kommer tas upp. Man kan alltså luta sig tillbaka och förvänta sig samma gamla smörja dag ut och dag in. För er som är lagda åt hållet det är denna vecka lika usel som tidigare upplagor alltså.

Så med dom orden är det bara att öppna en Spendrups Old Gold och smörja in sig med tigerbalsam. (Obs! Inte den vita smörjan utan den klassiskt gulbruna ska det vara)

I helgen var jag på studiebesök, mot min innersta vilja, i Lidingöskogarna. Där fick jag se en karta från en av gubbklasserna och blev förvånad över 1:15000-delen tills att löparen i fråga meddelade att det faktist var en 10000-del. Den var så plottrig att jag fick hålla upp den mot solen för att särskilja detaljerna. Inget fel i det men det enda jag kunde tänka på var.

- Den här kartan saknar brunkärr. Det hade varit orientering på hög nivå.

Nåja, sen tänkte jag inte mer på den kartan utan väl hemkommen bläddrade fram en brunkärrskarta från min första kartpärm. Inga resultat har jag noterat men med tanke på att jag inte klarade av att räkna kraftledningsstolparna på väg till 3:an så hamnade jag nog bakom en del usla löpare.

Mera brunkärr tycker jag alltså idag. Imorgon har jag säkert glömt den åsikten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Robban:

se där ja en Rotebro karta var det bättre förr??

Marie-Louise sa...

1989 retro?
Det var väl typ i förrgår.
Orienteringstanten

AspLövet sa...

M-L>> Så är det.

Det som är retro för vissa är gårdag för andra.

Det som är gårdag för vissa är ångest för andra.

Det som är ångest för vissa är vardag för andra.

Det som är vardag för vissa är efterlängtat för andra.

Det som är efterlängtat för vissa är retro.

Storebror sa...

Genial är den som är före sin tid.
Begåvad är den som är med sin tid.
Lite bakom är den som är efter sin tid.
Men plötsligt är tiden en annan.
/Alf Henriksson

Kula sa...

Lillskogen.
Många äro de som i unga år, nu som då, fått känna på den stora utmaningen att orientera i denna klart knepiga närterräng.
Fan, du e lite fancy of Rotan Lövet!?