fredag, april 03, 2009

Man såg det tidigt. Var det skulle barka.

Närhelst jag vacklar i min egen storhets övertygelse tar jag mig en titt i gamla fotoalbum, eller för all del kartpärmarna, och finner där oemotsagda bevis för att det kunde ha blivit så mycket mer av det material jag förfogade över. Ni ser bara minen från mina ungdomsår på bilden nedan. Beslutsamhet, målfokusering och i och för sig en aningens stänk av bitterhet över av storebror fick sitta på framskärmen. Den lösa definitionshållaren konstant dinglande från handleden och Kompassrosen på fötterna som förmodligen var roten till senare tiders gubbvader.

Jag var, om inget annat, bättre förr

4 kommentarer:

PS sa...

Försök inte inbilla mig att du använde lös kontrollbeskrivning redan på den tiden. Det där ser ut som en gammal (o)hederlig planka.

gsb sa...

Du har ju inte ens dom äldsta Kompassrosen-dojorna, dom gröna utan kilklack. Det var grejor det!
Dina är ju generation 3 ser det ut som.

Hans E sa...

Vad i h-e!
Strunt i definitionshållare och planka. Det är ju ett VIK märke på den omisskännliga overalen. Främling! Vad döljer du för mig? I dina mörka öööögoon!
För övrigt.
Poesi! Empati. Ironi! Dyslexi! Fantasi! Intelligeti!
Du gwer si in i h-E!

AspLövet sa...

Jävla PS (Sagt med vördnad och en mycket förlåtande röst). Du har rätt. Vilket inte förvånar mig. Klart det är en kompass. Tror faktist inte dom lösa definitionerna hade kommit i den epoken och allra minst i Österbotten där man hade maskinskrivna definitioner. Vissa tävlingar på Finska faktist. Minns att jag och min bror tränade på typiska kontrollpunkter. Kalliokumpari. Souri Kivi. Pieni Kivi. Förmodligen felstavat men det sitter än.

GSB Jag kan inte rå för min ålder så dessa var dom som fanns i min generation. Kuriosa. S.Ivars som det står på lastbilen är alltså min farbror Sven Ivars och han, vill jag minnas, köpte på sig ett stort lager av plastskon XYZ (Hette dom så?) på den tiden det begav sig. Mitt minne kan svika mig i detta men någon gjorde det vet jag med säkerhet.

Hans E>> Vet inte om du känner till det men jag tävlade i friidrott i min unga ungdom. 1000 meter och längdhopp var mina (parad)grenar. Är dock osäker ifrån vilken "sport" vi fick dessa kläder. Kan möjligen ha varit Väsby skidklubb.