onsdag, april 15, 2009

En sväng runt Edssjön

Idag vaknade jag med bettskenan på sniskan så det var med ett snett leende jag tittade ut på vardagen. Tryckte en buff på skallen och petade igång gps:en. Planen blev bestämd utanför porten och Edssjön runt verkade vara lagom onsdagsunderhållning.

På andra sidan, den där sidan som vetter mot Attundingarna, stötte jag på världens vackraste sten. Om IOF´s kartnorm någon gång ska synkas med bilder från verkligheten så kommer denna sten ligga bra till. Jag fick lust att springa fram till stenen och gnugga skrevet mot den. Så snygg var den och jag berättar inte för någon vart den finns. Den är min. Bara min. Min.



Efter jag hånglat upp stenen försökte jag lokalisera en stock som legat över Edsån strax söder om mynning ut i Edssjön. Den fanns där för något år sedan men nu var den spårlöst borta. Nu hade vårfloden svämmat ån över dess kant så jag var tvungen att ge upp letandet efter ett tag. Jag var dock ganska exakt där den leget så risken är att den flytit iväg med vattenmassorna. Eller så är det så att bävrarna tuggat i sig min stock för det låg nertuggade träd som spön i backen just där. Hursomhelst fick jag vandra söderut mot Rotebro ca 500 meter innan jag hittade en riktig bro.




På hemvägen råkade jag stötta på den gamla partybåten från Torrträningen 2003. Kunde inte motstå en provsittning och anade jag lite doft av öl och dekadens? Nej, det gjorde jag inte så jag gick hem och noterade att rundan stoppade på 13,9 km. Bra där.

Inga kommentarer: