fredag, april 10, 2009

En man. En vägg. Hårt möte.

Ja fy fan! Idag väggade jag hårt.

Premiärtur på mountainbiken stod på agendan och vi var fem stycken stackare som trotsade det fantastiska vårvädret. För min egen del kändes det bra initialt när vi körde ut från Ägget, rullade genom Ängsjöpartiet och in på finstigarna ovanför Stäkets gocartbana. Långbacken vid Bodaäng innebar att jag fick lite pulsrusning och sen hade jag stora problem att få ner pulsen igen. Misstänker att sista veckans sjukdomstillstånd ställde till det. Kloka medmänniskor skulle nog försynt påpeka att jag är uselt tränad men vem är jag att lyssna på andra.

Hursomhelst drog jag ner på tempot för att hålla pulsen under kontroll och lät dom andra köra framför. Eller köra ifrån mig om jag ska vara ärlig. Efterlängtad fikapaus gick om intet då både Säby gård och Bögs gård behagade ha långfredagsstängt. Idioter! Vid 30 km började orken tryta i låren och efter det gick jag bara längre och längre in i väggen. Efter en segdragen Norrvik svängde jag och Dalis av vid Rotsunda för att ta den kortare vägen hem. Uppför backen vid just Rotsunda föll väggen över mig och väl på krönet kom illamåendet som en vattnande smak i munnen. Hade knapp styrfart utför mot Älvsunda då jag knäppte loss skorna ifall jag skulle behöva hoppa av och spy. Efter en stund släppte illamåendet men jag fick kämpa den sista biten hem.

I Ägget efter 43 km på cykeln var det cykeltvätt men tack och lov offrade sig Dalis och fixade min också. Från Ägget är det bara 1 km hem till mig men jag klarade inte ens av den biten, som är segt uppför, utan fick be min snälla far om skjuts hem. Man kan konstatera att premiärturen blev ett bryskt uppvaknade vad gäller min fysiska form. Det kan bara bli bättre efter den här turen. Eller, jag hoppas att det kan bli bättre för annars kommer 2009 bli ett slitsamt år. Vilket i och för sig är inget man skall se negativt på.

Man kan ha det sämre än att vägga sig genom livet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Robban

Tjena, klart sugen bytte man om i morse för att ta fram cykeln och trampa iväg till Ägget. Bara pumpa däcken lite....
Där slutar dagens roliga och nu är jag bara BITTER.
Cykel faller omkull och bryter av ventilen som nu sitter fast i pumpen.....
Jag hade sett fram emot dagens pass.

AspLövet sa...

Det kommer fler turer. Jag behöver många mil i benen dom närmaste 2 månderna om jag ska kunna ta mig runt Lida Loop.

Anonym sa...

Stickan/Rotan
Är det möjligt att hänga med på en träningstur för en lagomt till åren kommen f.d?

AspLövet sa...

Stickan/Rotan>> Dra över din mailadres till asplovet@orientering.nu så kommer du med på mailinglistan för våra MTB-rundor.