måndag, mars 23, 2009

Även den bästa är dödlig

Jag vet inte jag. Trots dubbeltuppluren kan jag inte skaka av mig känslan att en riktig skitdag bitit sig fast i min ömma vad. Den vänstra vaden. Eller dag och dag förresten. Tiden flyter mest ihop till en jämngrå sörja nuförtiden. Inte blir det bättre av att titta ut på snöslasket som fladdrar förbi på terassen alldeles för nära mitt blickfång. Man brukar säga att man kastas mellan hopp och förtvivlan men så bra odds tror jag inte på. 50% chans på hoppet enligt den gamla förlegade devisen. Hoppet är knappt spelbart i min värld.

Just skitdag och snöslask är annars ett säkert minneskort för AspLövet. Jag påminner mig själv obönhörligen om en hemsk majdag 1996. Dalahelg och min gamla nemesis Pissmannen dök upp på morgonkvisten och klädde Dalarna i snö, slask och andra jävligheter. Jag stoppade huvudet i toppluvan och blundade mest hela loppet. Så gick det också som det nästan aldrig gått för AspLövet. Åt helvete. Orienteringsmässigt alltså. Utanför orienterandet är däremot helvetet bara vardag.

Skit i det nu.

Titta på kartan och skratta unisont åt AspLövet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, den tävlingen minns man, kanske just p g a vädret. Var tvungen att plocka fram min egen karta och minnas mer. Kartan har ju dock ett klassiskt namn. Men jag såg fan ingen bar på berget...

Anonym sa...

Du gick ju iallafall runt. Jag och några andra skidåkare bommade kanske 40minuter, sen gick vi hem.

Var väl på samma dalatour någon gjorde en volt i leran på upploppet.

Anonym sa...

Den ligger ju vid Per Gynts grotta ju. Den här dagen fick man ju grattis istappar i drinken också.;-)

Leif sa...

Nu måste ni minnas fel om vädret. Jag cyklade nämligen ut till tävlingen (utan att frysa ihjäl). Däremot var det riktigt uselt på Tunas lertävling som givit upphov till många klassiska foton...

Anonym sa...

Det enda som var bra med den tävlingen var barnpassningen. En varm och skön gammal skola. Tur va så hade man barn i den åldern då.

LP

PS. Och du passa dig för Klara!

AspLövet sa...

Leif> jag är nog rätt säker på att det var pissväder denna tävling. Dagen efter var det mycket riktigt lervälling på TC. Karta från den tävlingen nedan.

http://aspleaf.blogspot.com/2006/02/en-knsla.html

Raz sa...

Jag såg att du gjorde en ordentlig snurr vid sjunde kontrollen och var tvungen att leta upp tävlingen i min kartpärm. Mycket riktigt, jag gjorde en liknande snurr i samma område, i jakt på min sjunde kontroll. Det såg på min karta ut som jag hade varit vid din och tittat ett par gånger innan jag hittade min egen... det måste varit något fel på kartan där om både jag och världens bästa orienterare bommade. =)

AspLövet sa...

Raz>> Kartan måste perifiert ha blivit spegelvänd. Kan inte finnas någon annan förklaring.