måndag, mars 16, 2009

75 Sjua femma

Och på den sjuttiofemte dagen klev AspLövet ut ur sin hydda. Strax bakom honom klev även Montezumas ynkliga kusin till magsjuka och den ovårdade Kalufsen ut. Alla tre stirrade ut över ännu en vardag på den isolerade ön som i folkmun kallas arbetslöshet. Den grå morgonen lekte tysta leken med dom tre.

Tystnaden bröts av Kalufsen. "Idag kommer i alla fall inte jag kamma till mig och skaffa ett jobb". Med dom orden vände han åter in i mörkret.

Montezumas ynkliga kusin till magsjuka tittade på AspLövet och sa, "Jag har inte mage att skälla på dig idag så jag går också och lägger mig igen".

AspLövet klädde på sig och gick ner i Fläskbergets cykelförråd. Efter en stunds klättrande bland pulkor, barncyklar, EU-moppar och barnvagnar fick han fram den gamla Velociraptorn. En skönhet kargad av tidens tand men ändå lika nostalgiskt vacker som AspLövet själv. Efter lite putsande sken den gamla trotjänaren inte ett dugg mer. Vi sitter lite i samma båt du och jag tänkte AspLövet. Uttjänade och bortglömda. Men som en klok [läs: lat] man en gång sa.

"I will conquer by patience"

Inga kommentarer: