onsdag, januari 07, 2009

På vårjakt

Jag sladdar in på vändplan där vägen tar slut borta vid, vad jag antar är, världens ände. Kliver ur och småspringer med mina gubbiga ben ner till sjön.
Trycker ner mina bara händer i det tunna snötäcket som ligger på isen och vispar runt med fingrarna i ren desperation. Kallt och hårt. Skit också.
Precis omvänt mot hur jag vill ha mitt liv. Mina kvinnor också för den delen. Lägger mig ner en stund på isen och lyssnar efter eventuella knak i isen som kan indikera att våren är pågång. Det är knäpptyst. Eller så beror det på att mitt öra allt för snabbt kyls ner och tappar både känsel och funktionalitet.

Hur länge ska man behöva vänta på våren tänker jag. Klimathotet i kombination med ett allt stressigare samhälle där allt går snabbare, tiden inkluderat, borde innebära att våren är här nu. Se bara på 10mila. Det arrangeras i mitten av april i år. Om några år kommer 10mila arrangeras i mars förmodligen. Tyvärr kommer väl vårdatumstoppet hänga med i utvecklingen så i mars är det sluttävlat i framtiden. Sen får det bara arrangeras sommartävlingar med specialtillstånd från april till september. Höstsäsongen får bli oktober till december. Sen nöjer vi oss med januari som vintermånad. En månad att vila upp sig och samtidigt ha som uppbyggnadsperiod inför tävlingspremiären 1 februari. Mer ska man väl inte behöva?

På vägen hem från den isbetäckta sjön sticker det både i fingrarna och vänster ansiktshalva. Om jag försökt rita ett självporträtt med dom genomfrusna fingrarna hade det nog blivit åt Picasso-hållet. Ett öra, en stel mun, några spridda skurar av gråa hårstrån och kanske, i bästa fall, ett trött öga.

7 januari.

Ingen vår i sikte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk då på honom som ligger på andra sidan isen och knackar.
Han längtar nog också en del. Han som bara skulle ta det där sista sköna doppet innan sommaren försvann.
Hav tröst. Sedan 21 december så har dygnets ljusa tid fakstiskt blivit 40 minuter längre.
Men med tanke på vilka jävligheter dessa 40 minuter innehåller för somliga så kanske det inte är någon tröst?
F ö är profetian skrämmande sannolik.
Man kanske kan slå ihop 10-mila med 25manna och köra samma helg?

AspLövet sa...

25 man som springer 10 mil blir ju i princip kortdistans så rätt alternativ är nog att 10 man springer 25 mil.