lördag, december 13, 2008

Traditioner

Sitter som bäst och pular med en långdistans-orientering som jag arrangerar för klubben nästa lördag. Frågan jag haft snurrande i skallen under några dagar är om detta arrangemang är en tradition eller inte. Och vad är egentligen en tradition? Ta ett klubbmästerskap till exempel. Det har ju arrangerats årligen sedan klubben bildades 1944 men inte ser man det som en tradition. Det kan iofs bero på att det genom klubbens stadgar är en framtvingat arrangemang. Alltså borde en tradition vara något som nödvändigtvis inte måste arrangeras men som under en längre tidsepok existerat.

Fast sen måste man ställa sig frågan vad som skapar en tradition. Kontinuitet är väl en av grundstenarna. Förmodligen också kvalitet. Men absolut viktigast är nog deltagarna. Om inte dom väljer att återkomma år efer år så kan man glömma traditionstankarna. Ett traditionsarrangemang kan också vara av olika karaktär. Antingern är det exakt samma sak varje år och deltagarna finner en trygghet i den kvaliten eller så är det en spänd förväntan då det är nya inslag varje år.

Om jag återgår till mitt arrangemang så är det i grunden ett framtvingat arrangemang. Klubben har sedan så länge jag minns kört långdistansträningar varje lördag under vinterhalvåret. När jag var ung så var det mer långdistanslöpning som sedan utvecklats till att mer och mer bli rena orienteringsbanor av längre karaktär. Arrangörer till alla dessa lördagsträning har träningskommitten fått fram genom att ragga frivilliga under hösten. Med andra ord säkert samma koncept som 99% av alla andra klubbar.

Hursomhelst anmälde jag 1989 mitt intresse att sköta långdistansträningen den 23 december. Då det var dagen före julafton beslöt jag mig för att kalla träningen för Julmusten och basunerade ut i klubbtidningen att det skulle bli julmust och tilltugg vid vätskekontrollerna samt vid målet. Nu minns jag inte vad folk tyckte det premiäråret men jag anmälde i varje fall även året efter och kommande år att köra sista träningen innan jul. Och sen har det rullat på. Rullat på så mycket att dom sista 10 åren har jag inte anmält intresse att arrangera just denna träning utan när träningskommittens tomma datumlista med vinterns träningar dykt upp, där medlemmar får anmäla sig till valfria arr, så har Julmusten med mitt namn som arrangör redan stått inskrivet.

Med andra ord är mitt arrangemang en framtvingad träning med en framtvingad arrangör.

Tradition? Skulle inte tro det.

Nu blev jag lite ledsen. Hade hoppats på ett annat svar på mina funderingar.

Inga kommentarer: